Bímis ag Spraoi le linn COVID-19
Ó An Roinn Leanaí, Comhionannais, Míchumais, Lánpháirtíochta agus Óige
Foilsithe
An t-eolas is déanaí
Ó An Roinn Leanaí, Comhionannais, Míchumais, Lánpháirtíochta agus Óige
Foilsithe
An t-eolas is déanaí
Cabhraíonn am spraoi le sláinte fhisiciúil agus le meabhairshláinte leanaí. Is gnáthchuid d’óige shona shláintiúil é am spraoi. Tá am spraoi díreach chomh tábhachtach céanna i rith géarchéime cosúil le paindéim an choróinvíris. Cabhraíonn sé le leanaí a gcuid mothúchán a bhainistiú agus glacadh leis go bhfuil agus go mbeidh gach rud ceart go leor.
Le linn géarchéime, cabhraíonn am spraoi le leanaí:
Ag spraoi sa bhaile
Bealach iontach chun tacú le sláinte, sonas agus forbairt leanaí i rith na géarchéime reatha é teacht ar bhealaí a thabharfaidh deis dóibh a bheith ag spraoi sa bhaile. Téann am a chaitheamh i mbun spraoi agus súgartha le do leanbh chun tairbhe an caidreamh atá agat le do leanbh agus chun tairbhe do mheabhairshláinte féin chomh maith.
Chomh maith leis sin, féadfaidh am spraoi do leanbh a chosaint ó chuid de na himpleachtaí diúltacha a d’fhéadfadh a bheith ag an ngéarchéim seo.
Mar shampla:
Is casadh nua sa saol dúinn ar fad tréimhsí fada a chaitheamh sa bhaile agus a bheith scartha ó chairde, baill teaghlaigh, gnáthaimh agus áiteanna ar breá linn cuairt a thabhairt orthu. Is próiseas nádúrtha agus gníomhach é spraoi a d’fhéadfadh cabhrú linn.
Seo leagan Béarla den mhéid thuas:
Play in a Crisis
Information on the importance of playing during a crisis.
Téann leanaí i mbun spraoi go nádúrtha. De ghnáth, is iad na rudaí is tábhachtaí is féidir leat a dhéanamh tacú leis seo agus dóthain spáis agus ama a thabhairt do do leanbh chun a bheith ag spraoi gach lá agus a bheith tuisceanach. Más léir do do leanbh go bhfuil tú sásta nuair atá sé/sí ag spraoi, bainfidh sé/sí níos mó taitneamh as.
I rith phaindéim an choróinvíris, beidh do leanbh sa bhaile ar feadh tréimhsí fada. B’fhéidir go mbeidh leanaí scartha go fisiciúil ó chairde, baill teaghlaigh, gnáthaimh agus áiteanna a mbaineann tábhacht leo. Is casadh nua é seo i saol na leanaí – agus inár saol féin freisin.
B’fhéidir go dtabharfaidh tú faoi deara go bhfuil do leanbh ag spraoi ar bhealach difriúil. B’fhéidir go mbeidh fonn ar leanaí a bheith i mbun cineálacha spraoi a thaitin leo nuair a bhí siad níos óige. B’fhéidir go mbeidh fonn orthu cluichí a imirt a bhaineann le tinneas, caillteanas nó bás fiú. B’fhéidir go mbeidh lorg a gcuid mothúchán, cosúil le frustrachas, leadrán nó mearbhall, le feiceáil ina gcuid spraoi.
Ag freagairt do spraoi do linbh
Is bealach amháin a chabhraíonn le leanaí déileáil le strus agus an saol mar atá é spraoi. Nuair a bhíonn leanaí ag spraoi, bíonn siad ag teacht ar thuiscint ar a gcuid smaointe féin agus conas ba cheart dóibh freagairt.
Mura bhfuil do leanbh míshuaimhneach nó i mbun spraoi an t-am ar fad, is féidir leat glacadh leis go bhfuil am spraoi ag cabhrú leis/léi déileáil leis an saol mar atá faoi láthair.
D’fhéadfadh, áfach, go mbeadh do leanbh ag brath ort níos mó ná mar is iondúil lena chinntiú go bhfuil rudaí aige/aici le bheith ag spraoi leo, agus spás agus am le bheith ag spraoi gach lá. Uaireanta, b’fhéidir go mbeadh ort níos mó ama a chaitheamh leis/léi lena chinntiú go mothaíonn sé/sí slán sábháilte.
Samplaí de bhealaí ar féidir leat tacú le ham spraoi do linbh, gan a bheith i gceannas nó á threorú:
Is noda ginearálta iad seo chun tacú le ham spraoi do linbh. Bíodh muinín agat as do bhreithiúnas féin.
B’fhéidir gur mhaith le do leanbh dá mbeadh tú ag spraoi leis/léi nó go mbeadh tú taobh leis/léi, ionas go mbraithfidh do leanbh slán sábháilte. Chomh maith leis sin, b’fhéidir gur mhaith le leanaí a bheith ag spraoi leo féin – mura bhfuil taithí acu ar an oiread seo ama a chaitheamh taobh istigh leatsa, mar shampla.
Seo leagan Béarla den mhéid thuas:
Supporting your Child’s Play
Information on supporting your child's play during a crisis.
Uaireanta, úsáideann leanaí am spraoi le haghaidh na gcúiseanna seo:
Is eispéireas nua é seo do do leanbh, atá ag cur mearbhall agus scanradh ar dhaoine fásta, freisin.
Is bealach an-tábhachtach é spraoi chun cabhrú le do leanbh an méid atá á chloisteáil, á fheiceáil agus á bhrath a thuiscint – agus déileáil leis. Bíonn sé deacair déileáil leis an saol nuair nach féidir linn ár rogha rud a dhéanamh, nó nuair nach bhfuil a fhios againn cén fhad a leanfaidh an saol ar aghaidh mar seo.
Bealach amháin a chabhraíonn le leanaí déileáil le hathrú é am spraoi.
B’fhéidir go n-athróidh an modh spraoi atá acu – torannach agus scriosach, nó ciúin agus suaimhneach.
Seo a leanas roinnt samplaí de spraoi a d’fhéadfá a thabhairt faoi deara:
B’fhéidir go mbeidh fonn ar leanaí níos sine agus ar dhéagóirí a bheith ag spraoi mar seo freisin. Tá sé tábhachtach nach ndéanaimid dearmad go dteastaíonn am agus spás ó leanaí níos sine le bheith ag spraoi freisin.
Is mór an chabhair é má thuigeann tú gurb ionann é seo agus iarracht a bheith á déanamh ag do leanbh déileáil leis an saol nua seo. É sin ráite, nuair atá tú sáinnithe sa teach ní bhíonn sé deacair déileáil leis.
Seo leagan Béarla den mhéid thuas:
Noisy Play
Information on managing play at home that feels noisy or destructive.
Is féidir am spraoi atá míshlachtmhar agus lán taitnimh a eagrú beag beann ar aois an linbh. Ach nuair atá tú féin agus do leanbh sa bhaile le chéile ar feadh tamaill fhada, d’fhéadfadh go mbeadh sé níos deacra déileáil leis.
Is cuid nádúrtha den spraoi é a bheith míshlachtmhar.
Áirítear ann:
I rith na géarchéime reatha, b’fhéidir go mbainfeadh do leanbh tairbhe as spraoi míshlachtmhar chun:
Má tá sé seo á dhéanamh ag do leanbh, is féidir leat cabhrú leis/léi tríd an méid seo a leanas a dhéanamh:
D’fhéadfadh go mbeadh sé níos deacra déileáil le míshlacht ar fud an tí – nó éadaí a ní agus a thriomú – nuair a bhíonn an oiread sin ama á chaitheamh agat sa teach. Agus b’fhéidir go mbeadh imní ar leanaí go mbeidh siad ag cur leis an strus, freisin.
Is é an rud is tábhachtaí iarracht a dhéanamh cothromaíocht a oireann do do theaghlach a chinntiú.
Seo thíos roinnt moltaí:
Seo leagan Béarla den mhéid thuas:
Messy Play
Information on messy play at home.
Téann tamall amuigh faoin aer chun tairbhe ár meabhairshláinte agus ár sláinte fhisiciúil. Is féidir leis cabhrú freisin chun an brú a eascraíonn ón oiread sin ama a bheith á chaitheamh ag teaghlaigh i dteannta a chéile taobh istigh a laghdú.
B’fhéidir go mbeidh cead agat roinnt ama a chaitheamh taobh amuigh faoin aer gach lá i mbun aclaíochta. Tá treoracha éagsúla á dtabhairt i ngach tír agus d’fhéadfadh go mbeadh athruithe le tabhairt faoi deara de réir mar a leanann paindéim an choróinvíris ar aghaidh. Lean an treoir oifigiúil is cuma cá bhfuil tú.
Is cuma más amuigh ar shráideanna cathrach atá tú, nó i bpáirc amuigh faoin tuath, tá an dúlra mórthimpeall ort.
Seo leagan Béarla den mhéid thuas:
Playing Outside
Information on making the most of your time outside.
Tá eispéiris neamhghnácha agus dhúshlánacha do leanaí agus do theaghlaigh cruthaithe ag paindéim an choróinvíris. Ceann acu seo is ea gan a bheith in ann dul amach faoin aer.
Cruthaíonn sé seo dúshlán go háirithe má tá do theach plódaithe, nó mura bhfuil do chomharsana i bhfad uait.
Tá sé intuigthe go mbeadh daoine faoi bhrú nó trína chéile. Tá sé tábhachtach aire a thabhairt duit féin agus teacht ar bhealaí a chabhraíonn leat do scíth a ligean.
Is bealach é spraoi chun nasc a chruthú leis an saol mór. Seo thíos roinnt moltaí maidir le cluichí a d’fhéadfá a imirt sa bhaile.
Bí cinnte i gcónaí go bhfuil leanaí sábháilte nuair a bhíonn siad in aice le fuinneoga.
Baineann dúshlán le leanúint leis an ngníomhaíocht fhisiciúil sa bhaile, ach tá go leor buntáistí ag baint leis an aclaíocht – do ghiúmar a fheabhsú (agus giúmar do linbh) agus codladh níos fearr, mar shampla.
Uaireanta, b’fhéidir go mbeidh do leanbh ag iarraidh spraoi ina (h)aonar nó spás a bheith aige/aici dó féin. Chomh maith céanna, beidh spás ag teastáil uait féin uaireanta.
Tá treoir agus smaointe maidir le bheith ag spraoi sa bhaile i rith phaindéim an choróinvíris le fáil ar leathanaigh eile i sraith IPA.
Áirítear ina measc:
Seo leagan Béarla den mhéid thuas:
Playing when you can’t go outside
Information on playing when you cannot go outside your home.
Seo roinnt acmhainní i mBéarla maidir leis an téama seo. Ár leithscéal nach bhfuil leagan Gaeilge ann:
Ár leithscéal nach bhfuil leagan Gaeilge den fhíseán seo a leanas ar fáil
Tá sé de cheart ag gach páiste a bheith ag súgradh mar atá daingnithe i Convention on the rights of the Child (UNCRC) (i mBéarla amháin, ár leithscéal). Is liosta atá sa Choinbhinsiún de na cearta go léir atá ag leanaí agus ag daoine óga gach áit ar domhan. Tugann Stát na hÉireann aitheantas don choinbhinsiún.
Dar le hAirteagal 31 den Choinbhinsiún:
"Tá sé de cheart ag gach leanbh scíth agus fóillíocht a bheith aige nó aici, a bheith páirteach in imeachtaí súgartha agus caitheamh aimsire atá oiriúnach dá aois agus a bheith rannpháirteach sa saol cultúrtha agus sna healaíona."
Deir an Eagraíocht Dhomhanda Sláinte (WHO):
“Má tá an leanbh chun saol folláin a bheith aige nó aici, caithfidh sé éirí suas agus a bheith ag súgradh.”
Ár leithscéal nach bhfuil leagan Gaeilge den íomhá seo a leanas ar fáil:
Is iomaí cineál súgartha ann agus bíonn dhá chineál súgartha nó go deimhin níos mó ná sin i gceist leis an súgradh uaireanta. Nuair a bhíonn páistí ag súgradh ní dhéanann siad cinneadh ar dtús cén cineál súgartha a bheidh ar siúl acu. Tosaíonn siad díreach ag súgradh.
Seo an cur síos a rinne Bob Hughes ar na cineálacha súgartha ina leabhar A Playworker’s Taxonomy of Play Types, Londain: PLAYLINK, UK.
Ag súgradh le focail, miondifríochtaí nó geáitsí mar shampla, mím, jócanna, geáitsíocht, gabháil fhionn, díospóireacht, filíocht.
Baineann súgradh cumarsáide úsáid as an gcolainn ar fad – ó ghothaí gnúise, geáitsí láimhe, léiriú leis an gcolainn agus ó bhéal.
Súgradh lena gceadaítear freagra nua, faisnéis a aistriú, feasacht maidir le naisc nua, le gné den iontas.
Tá an cineál seo súgartha ar cheann de na cinn is mó a spreagann an tsúil trí ligean don pháiste teacht ar chodanna scaoilte, ar ábhair ealaíne agus ceardaíochta.
Súgradh ina ligtear don pháiste triail a bhaint as eispéiris a bhfuil baol ag baint leo nó a d’fhéadfadh a mbeatha a chur i mbaol fiú, d’fhonn scileanna chun teacht slán a fhorbairt agus an ceann is fearr a fháil ar eagla.
Sainítear an cineál seo súgartha trí iompar súgartha ar féidir é a aicmiú freisin mar baolach nó eachtrúil. Tá buntáistí tábhachtacha aige sin d’fhorbairt an pháiste.
Súgradh ina ndéantar drámú ar imeachtaí nach bhfuil an páiste rannpháirteach go díreach iontu.
B’fhéidir gur mhaith leis an bpáiste úsáid a bhaint freisin as smideadh agus feistis sa chineál seo súgartha.
Súgradh chun teacht ar fhaisnéis fíorasach ina gcuimsítear iompraíochtaí láimhsithe mar rudaí a láimhseáil, a chaitheamh, a bhualadh nó a chur sa bhéal.
Súgradh ina n-athshocraítear an domhan ar bhealach an pháiste, bealach nach dóigh a tharlóidh, mar shampla a bheith i do shárlaoch nó i do shuí ar scamall.
Súgradh ina ndéantar neamhaird ar na rialacha traidisiúnta, a rialaíonn an domhan fisiceach, mar shampla ligean ort féin gurb ainmhí thú, nó cara a chumadh duit féin nó rud a dhéanamh díot féin i.e. crann.
Smacht ar chomhpháirteanna fisiceacha agus mothaitheacha timpeallachtaí, mar shampla chun damba a dhéanamh i sruthán, tine chnámh a dhéanamh agus poill a dhéanamh sa talamh nó sa ghaineamh.
Súgradh ina n-úsáidtear seichimh éigríochta agus spéisiúla d’ionramháil lámh-súl agus gluaiseachtaí i.e. mír a scrúdú agus ag féachaint ar cén chaoi agus cén fáth a n-oibríonn rud éigin.
Súgradh ina ligtear don pháiste a sinsear, stair, deasghnátha, scéalta, rithimí, tine agus an dorchadas a fhiosrú. Cuireann sé ar chumas an pháiste fáil amach faoin súgradh a rinneadh ag céimeanna éabhlóide níos luaithe an duine.
Scipeáil, Léim, ag imirt Léimrás
Is fleasc é an slat nó is laibhe leáite é an féar
Aithris ar an saol i ndáiríre trí dhrámaí, cosúil le teach a imirt nó mamaí agus daidí.
Cluiche a imirt le chéile agus rialacha a shocrú don imirt sin
Ag imirt i ról cosúil le bheith ag tiomáint traein nó cóisir tae a bheith agat
Cluichí fisiceacha a thástálann láidreacht agus lena léirítear taispeántas agus spleodar