Seolann an tAire Foley Creat Curaclaim Bunscoile nua
Foilsithe
An t-eolas is déanaí
Foilsithe
An t-eolas is déanaí
Sheol an tAire Oideachais Norma Foley TD an Creat Curaclaim Bunscoile nua inniu (Déardaoin 9 Márta) do gach bunscoil agus gach scoil speisialta.
Leis an gCreat Curaclaim Bunscoile múnlófar obair gach bunscoile agus gach scoile speisialta do na blianta amach romhainn. Is é seo an chéad chreat curaclaim don bhunoideachas in Éirinn. Faoin gcreat, beidh struchtúr tiomnaithe ag scoileanna a bheidh mar bhonn faoin bhfoghlaim, faoin teagasc agus faoin measúnú.
Ceapadh an Creat Curaclaim Bunscoile chun freastal ar gach bunscoil agus ar gach scoil speisialta agus leagtar amach ann an fhís agus na prionsabail do churaclam athfhorbartha, nua-aimseartha.
Tugtar isteach leis an gcreat freisin príomh-inniúlachtaí do fhoghlaim leanaí, ina leagtar amach na príomhghnéithe agus na comhpháirteanna le haghaidh athfhorbairt iomlán an churaclaim bhunscoile, ina sonraítear réimsí agus ábhair churaclaim; agus leithdháileadh ama molta. Tugtar isteach leis gnéithe den fhoghlaim lena n-áirítear oideachas ETIM, Nuatheangacha Iasachta agus oideachas Ealaíon níos leithne agus leathnaítear na gnéithe sin leis.
D'fhorbair an Chomhairle Náisiúnta Curaclaim agus Measúnachta (CNCM) an Creat Curaclaim Bunscoile thar thréimhse sé bliana agus baineann sé leas as corpas fairsing taighde náisiúnta agus idirnáisiúnta, ag obair le líonra de 60 bunscoil, iar-bhunscoil agus réamhscoil ar fud na tíre, ag obair go dlúth le comhpháirtithe oideachais agus páirtithe leasmhara níos leithne, agus ag déanamh comhairliúchán fairsing, lena n-áirítear le leanaí bunscoile.
Dúirt an tAire Foley:
“Is lá suntasach é an lá inniu don chóras oideachais. Is é seo an chéad chreat don bhunoideachas agus dá bhrí sin is tréimhse chinniúnach é do phobail bhunscoile a bhainfidh tairbhe as na heispéiris shaibhre a sholáthróidh sé do leanaí, do mhúinteoirí, do thuismitheoirí agus don phobal i gcoitinne.
“Ba í an Chomhairle Náisiúnta Curaclaim agus Measúnachta a d’fhorbairt an creat trí chur chuige comhoibritheach, a bhfuil taighde, obair leanúnach le pobail scoile, comhairliúchán leathan, agus plé fairsing mar bhonn eolais faoi.
“Leis na tuairimí ón gcomhairliúchán, go háirithe, cuirtear in iúl an gá atá le curaclam a thacaíonn le gach leanbh, a cheiliúrann eispéiris óige reatha na leanaí agus a ullmhaíonn iad dá n-eispéiris amach anseo.
“Tagann forbairt an churaclaim bunscoile leis na forbairtí idirnasctha eile san oideachas agus dul chun cinn na mbeartas agus na straitéisí a bhfuil mo roinn ag obair orthu faoi láthair. Ina measc sin tá straitéis nua Litearthachta, Uimhearthachta agus Litearthachta Digití atá á forbairt i láthair na huaire agus an dara Plean Forfheidhmithe Oideachais ETIM, a d'fhoilsigh mé an tseachtain seo caite.
“Ba mhaith liom buíochas a ghabháil leis an gComhairle Náisiúnta Curaclaim agus Measúnachta as a n-iarracht chomhoibritheach, as fairsinge a bhfíse agus go deimhin as a dtiomantas do shármhaitheas leanúnach san oideachas.”
Tacaíonn an creat le curaclam bunscoile a fhorbairt a dhéanann an méid seo a leanas:
• a thógann ar rath agus láidreachtaí curaclaim roimhe seo agus dúshláin á sainaithint agus freagairt dóibh, agus riachtanais agus tosaíochtaí á n-athrú
• a sholáthraíonn gníomhaireacht agus solúbthacht i scoileanna
• a dhéanann naisc le cad a fhoghlaimíonn agus conas a fhoghlaimíonn leanaí i réamhscoileanna, bunscoileanna, scoileanna speisialta agus iar-bhunscoileanna
• a shainaithníonn tosaíochtaí atá ag teacht chun cinn d’fhoghlaim leanaí agus a fhreagraíonn dóibh
• a athraíonn an dóigh a ndéantar an curaclam a struchtúrú agus a chur i láthair
• a thacaíonn le cuir chuige agus straitéisí oideolaíocha éagsúla le measúnú lárnach don fhoghlaim agus don teagasc.
Leagtar béim sa Chreat Curaclaim Bunscoile ar an tábhacht a bhaineann le comhtháthú curaclaim, cleachtas cuimsitheach, foghlaim bunaithe ar fhiosruithe agus oideolaíocht spraíúil. Treoróidh an creat forbairt na sonraíochtaí do gach ceann de na réimsí curaclaim a thabharfar isteach sna blianta amach romhainn.
Chun an Creat Curaclaim Bunscoile a thabhairt isteach, aithnítear go mbeidh am agus tacaíocht de dhíth ar mhúinteoirí agus ar cheannairí scoile chun eolas a chur ar ábhair an chreata. Tá gá le rannpháirtíocht ar leibhéal na scoile uile chun tuiscint na múinteoirí agus na gceannairí scoile ar fad ar an gcreat a fhorbairt. Tacófar leis sin trí dheiseanna forbartha gairmiúla a sholáthar, agus trí ábhair tacaíochta.
Leanfaidh seirbhísí tacaíochta na Roinne Oideachais le sraith deiseanna forbartha gairmiúla a chur ar fáil ar an mbunleibhéal, atá ag nascadh le hábhar an chreata anois. Soláthrófar forbairt ghairmiúil scoite freisin do gach ceann de na sonraíochtaí don réimse curaclaim atá le teacht sna blianta amach romhainn.
Tá cóip den chreat ar fáil anseo
DEIREADH
Ó 1999 i leith, tá bonn láidir curtha ar fáil ag an gcuraclam bunscoile don teagasc agus don fhoghlaim. I measc rath mór an churaclaim tá taitneamh na leanaí as an bhfoghlaim agus úsáid mhéadaithe na múinteoirí as modheolaíochtaí foghlama gníomhaí, chomh maith le leibhéil feabhsaithe gnóthachtála sa léitheoireacht, sa mhatamaitic agus san eolaíocht. Ach bhí dúshláin ann freisin, amhail ró-ualach curaclaim, an dúshlán a bhain le measúnú a úsáid ar bhealach fónta chun bonn eolais a chur faoin bhfoghlaim agus faoin teagasc. Ó 1999 i leith, tá méadú tagtha ar an méid taighde ar fhoghlaim agus ar fhorbairt leanaí sna blianta luath-óige agus bunscoile.
Chomh maith leis an ngá atá le freagairt do dhúshláin churaclaim agus torthaí taighde nua agus cinn atá ag teacht chun cinn a chur san áireamh, tá éileamh ann freisin go ndéanfar níos mó leis an gcuraclam bunscoile amhail éilimh ar am méadaithe a leithdháileadh ar réimsí curaclaim atá ann cheana amhail Oideachas Sóisialta, Pearsanta agus Sláinte (OSPS) agus ar an gCorpoideachas. Ina theannta sin, tá éilimh ann le haghaidh gnéithe nua foghlama a chuimsiú sa churaclam, amhail ETIM, Nuatheangacha Iasachta, agus béim ghinearálta níos mó a chur ar Fholláine.
Forbraíodh an Creat Curaclaim Bunscoile thar thréimhse sé bliana agus áirítear leis:
• leas a bhaint as corpas fairsing taighde náisiúnta agus idirnáisiúnta
• bheith ag obair leis an bhFóram Scoileanna, ar líonra é atá comhdhéanta de 60 bunscoil lena n-áirítear scoileanna speisialta, iar-bhunscoileanna agus réamhscoileanna ar fud na tíre
• bheith ag obair go dlúth le comhpháirtithe oideachais trí struchtúir ionadaíocha CNCM, agus le páirtithe leasmhara i gcoitinne trí imeachtaí amhail seimineáir churaclaim, agus an tsraith seimineár ‘Leading Out’
• comhairliúchán fairsing lena n-áirítear le leanaí in aois bunscoile. Cuireann PCF comhairliúcháin eile san áireamh freisin lena n-áirítear struchtúr agus am curaclaim; agus teanga agus matamaitic.
D’fhoilsigh an Chomhairle Náisiúnta Curaclaim agus Measúnachta (NCCA) an Dréacht-chreat um Churaclam na Bunscoile le haghaidh comhairliúcháin i Feabhra 2020. Bhí gá le hathruithe ar an amlíne comhairliúcháin mar gheall ar thionchar COVID-19 agus cuireadh cur chuige athbhreithnithe dhá chéim i bhfeidhm. Dúnadh céim a haon ag deireadh mhí Eanáir 2021 agus osclaíodh céim 2 i mí Dheireadh Fómhair 2021 agus díríodh ar ateagmháil le múinteoirí, ceannairí scoile, tuismitheoirí/caomhnóirí agus leanaí. Dúnadh an comhairliúchán i mí an Mhárta 2022.