Léiríonn staidéar idirnáisiúnta go bhfuil Éire sna tíortha is fearr ó thaobh litearthacht sa léitheoireacht bunscoile de
Foilsithe
An t-eolas is déanaí
Foilsithe
An t-eolas is déanaí
Inniu, Dé Máirt an 16 Bealtaine, sheol an tAire Oideachais Norma Foley TD an Staidéar Idirnáisiúnta ar Dhul Chun Cinn sa Litearthacht Léitheoireachta (PIRLS) 2021, Measúnuithe Náisiúnta ar Léitheoireacht na Matamaitice agus an Bhéarla (NAMER) 2021 agus tuarascálacha DEIS NAMER.
Léiríonn staidéar idirnáisiúnta go bhfuil Éire fós i dornán de na tíortha is fearr feidhmíochta sa litearthacht sa léitheoireacht bunscoile in ainneoin na paindéime Covid-19
Seo mar a léirigh staidéar PIRLS:
Is tionscadal é PIRLS de chuid an Chumainn Idirnáisiúnta um Measúnú ar Ghnóthachtáil Oideachais (IEA). Bainistíonn an Foras Taighde ar Oideachas (FTO) an staidéar thar ceann na Roinne Oideachais (RO). Tá PIRLS deartha chun gnóthachtáil léitheoireachta daltaí rang a ceathair (nó an grádleibhéal coibhéiseach go hidirnáisiúnta) a mheas agus chun tacú le treochtaí a thomhas, ag cur ar chumas gach tír a bhfeidhmíocht féin a rianú thar thréimhse ama, mar aon le comparáidí le 56 tír eile a éascú.
Is éard atá sna Measúnachtaí Náisiúnta ar Mhatamaitic agus ar Léitheoireacht Bhéarla (NAMER) ná suirbhéanna ar léitheoireacht agus matamaitic ag leibhéal na bunscoile. Déanann an Foras Taighde ar Oideachas iad a stiúradh freisin thar ceann na Roinne Oideachas agus tugann siad léargas ar scileanna matamaitice agus léitheoireachta daltaí rang a dó agus rang a sé in Éirinn chun réimsí láidreachta agus laige a aithint, agus chun bonn eolais a sholáthar do pholasaí agus cleachtas oideachais. Soláthraíonn na measúnachtaí seo eolas tábhachtach freisin ar raon tosca a bhféadfadh tionchar a bheith acu ar ghnóthachtáil.
Dúirt an tAire Foley: “Le seoladh PIRLS agus NAMER araon inniu, tá léargas uathúil le fáil againn ar éachtaí foghlama ár ndaoine óga san earrach agus san fhómhar 2021 araon.
“Is scéal thar a bheith dearfach iad na torthaí seo d’Éirinn. Tá ár n-áit coimeádta againn i measc líon beag de thíortha ardghnóthachtála maidir le gnóthachtáil ár scoileanna i scileanna bunúsacha ag am inar cuireadh an-bhrú ar phobail scoileanna ar fud an domhain mar gheall ar Covid-19.
“Ba mhaith liom tréaslú agus buíochas a ghabháil le múinteoirí, le príomhoidí, le tuismitheoirí agus leis na leanaí iad féin, as an sár-obair a rinne siad chun tacú leis an bhfoghlaim agus lena chéile le linn na tréimhse seo. Nuair a d’fhill siad ar an bhfoghlaim sa scoil, dhírigh scoileanna go rímhór ar fholláine, ar litearthacht agus uimhearthacht, agus is léir ón bhfócas seo gur éirigh le scoileanna na scileanna bunúsacha a choinneáil seasmhach.”
“Tá sé mar pholasaí ag mo roinn go ndéantar an curaclam a fhorbairt do gach foghlaimeoir, ó gach cúlra, agus is uirlis thábhachtach iad na tuarascálacha seo, dar liom, chun bonn eolais a chruthú do na cinntí a dhearbhaíonn é seo.
“Tá obair idir lámha freisin chun an bhearna idir scoileanna DEIS agus scoileanna neamh-DEIS a laghdú agus, trí leas a bhaint as an méid atá foghlamtha againn ó thuarascálacha PIRLS agus NAMER araon, beidh ar ár gcumas leanúint lena leis na rudaí a bhfuil rath orthu laistigh den chóras agus oibriú i dtreo phróisis eile a fheabhsú.
“Is léargas ag pointe ama iad sna measúnuithe seo agus táimse muiníneach go mbeidh tionchar dearfach ag athruithe ar ár gcuraclam bunscoile sa todhchaí.”
Ar an iomlán, ghlac 320,542 dalta i 57 tír páirt i PIRLS 2021, mar aon lena dtuismitheoirí/caomhnóirí, múinteoirí, agus príomhoidí. Ghlac 47,033 dalta eile páirt thar ceann ochtar rannpháirtí tagarmharcála .
In Éirinn, ghlac daltaí ó 148 scoil páirt i mí Mheán Fómhair 2021 agus ag tús rang a cúig (Tús G5). Rinneadh an cinneadh páirt a ghlacadh i mí Mheán Fómhair i ngeall ar thionchar Covid-19 agus dúnadh na scoileanna.
Rinneadh sampla na scoileanna a chothromú de réir mhéid rollaithe na scoile, an teanga teagaisc, stádas DEIS na scoile agus meascán inscne. Ghlac 4,663 dalta páirt sa triail scríofa PIRLS ar pháipéar. Ina theannta sin, d’fhreagair 4,322 tuismitheoir, 4520 múinteoir, agus 4610 ceannaire scoile ceistneoirí. B’ionann seo agus ráta freagartha an-ard ó scoileanna na hÉireann.
Caithfear scór 2021 a léirmhíniú i gcomhthéacs na bhfainicí ábhartha: bhí meánfheidhmíocht na ndaltaí Tús G5 san fhómhar 2021 (le meánaois 11.0) 11 phointe níos airde ná iad siúd ag daltaí Deireadh G4 san earrach 2016 (le meán-aois 10.5). Tá sé réasúnta go mbeifí ag súil gur éirigh níos fearr le daltaí na hÉireann san fhómhar 2021 ná mar a d’éireodh leo san earrach.
Tá na nithe seo a leanas taifeadta ag PIRLS 2021 maidir le gnóthachtáil in Éirinn:
Bhí formhór na ndaltaí in Éirinn an-mhuiníneach (49%) nó sách muiníneach (34%) faoin léitheoireacht, ní raibh 17% muiníneach (PIRLS Scála do Dhaltaí atá Muiníneach sa Léitheoireacht).
Dúirt Emer Delaney, An Foras Taighde ar Oideachais, duine d’údair na tuarascála: “Ar an iomlán, is toradh an-dearfach é gur cosúil gur fhan inniúlacht léitheoireachta in Éirinn seasmhach ar a laghad idir 2016 agus 2021 i bhfianaise an cur isteach a tharla de bharr na paindéime agus fírinne an scéil gur laghdaigh an fheidhmíocht i go leor tíortha eile.”
Ar an iomlán, is cosúil go bhfuil an fheidhmíocht ar mheánscóir agus ar leibhéil inniúlachta sna Measúnachtaí Náisiúnta ar Mhatamaitic agus ar Léitheoireacht Bhéarla (NAMER) seasmhach; d’fhan gnóthachtáil daltaí mórán mar an gcéanna idir 2014 agus 2021. Go luath i mí na Bealtaine 2021 i 188 bunscoil, rinne 5,201 dalta i rang a Dó an triail léitheoireachta Béarla amháin agus rinne 5,516 dalta i rang a Sé an triail matamaitice amháin. Laghdaíodh raon feidhme NAMER 2021 i gcomhthéacs Covid-19 chun an t-ualach riaracháin ar fhoireann na scoile agus an t-ualach tástála ar dhaltaí a íoslaghdú, ach dóthain sonraí a bhailiú mar sin féin don staidéar. Níor riaradh ceistneoirí tuismitheoirí/caomhnóirí in 2021.
Tá na rátaí rannpháirtíochta agus críochnaithe do NAMER 21 ar aon dul le 2009 ach beagán faoi bhun leibhéil 2014. Tá siad fós ard, áfach, nuair a chuirtear san áireamh go ndearnadh na measúnachtaí scoileanna nuair a bhí Covid-19 go mór i réim. Is toradh dearfach é seo don mheasúnú.
Bhí sé seo le rá ag Joanne Kiniry, duine de na húdair: “Is ábhar misnigh é, in ainneoin an cur isteach ar an scolaíocht de bharr na paindéime COVID-19, go léiríonn torthaí NAMER 2021 seasmhacht i bhfeidhmíocht sa léitheoireacht Bhéarla agus sa mhatamaitic ó 2014 i leith.
I NAMER 2021, bhí líon níos mó daltaí ó scoileanna uirbeacha DEIS ná i dtimthriallta níos luaithe de na Measúnachtaí Náisiúnta. Bhí sé mar chuspóir leis an sampla níos mó meastacháin níos cruinne a sholáthar, ná mar a fhéadfaí a sholáthar roimhe seo, ar na leibhéil ghnóthachtála i scoileanna DEIS.
Dúirt Lorraine Gilleece, duine de na húdair: “Níor mhéadaigh an bhearna ghnóthachtála idir scoileanna DEIS agus scoileanna neamh-DEIS idir 2014 agus 2021. Fáiltítear roimh na torthaí seo i gcomhthéacs na fianaise idirnáisiúnta ar chaillteanas foghlama agus an tionchar ar leith a bhí ag COVID-19 ar dhaltaí ó chúlraí faoi mhíbhuntáiste.”
Foilseofar tuarascálacha comhthéacsúla ar PIRLS, NAMER, agus scoileanna Uirbeach DEIS amach anseo. Déanfar iniúchadh iontu seo ar thosca a bhaineann le feidhmíocht, bunaithe ar shonraí a bhailítear ó na ceistneoirí a chomhlíon príomhoidí scoile, múinteoirí, daltaí, agus (do PIRLS) tuismitheoirí.
Na Tuarascálacha agus Ábhair Shamplacha a Rochtain
Delaney, E., McAteer, S., Delaney, M., McHugh, G. & O’Neill, B. (2023). PIRLS 2021: Reading results for Ireland. An Foras Taighde ar Oideachas [external-link www.erc.ie/PIRLS2021 | www.erc.ie/PIRLS2021 ]
Kiniry, J., Duggan, A., Karakolidis, A., Cunningham, R. & Millar, D. (2023). The National Assessments of Mathematics and English Reading 2021: Performance Report. Baile Átha Cliath: An Foras Taighde ar Oideachas www.erc.ie/NAMER2021
Nelis, S.M. & Gilleece, L. (2023). Ireland’s National Assessments of Mathematics and English Reading 2021: A focus on achievement in urban DEIS schools. Baile Átha Cliath: An Foras Taighde ar Oideachas www.erc.ie/NAMER2021DEIS
Is féidir breathnú ar théacsanna samplacha agus ar cheisteanna ó thimthriallta PIRLS roimhe seo ag [external-link https://www.erc.ie/studies/pirls/informational-materials/ | https://www.erc.ie/studies/pirls/informational-materials/ ]
Is féidir breathnú ar théacsanna samplacha agus ar cheisteanna ó Mheasúnachtaí Náisiúnta roimhe seo ag https://www.erc.ie/studies/namer/sample-test-items/
Ní hionann suntas sa chiall staitistiúil agus tábhacht sa chiall coitianta. Is éard atá i gceist le suntas staitistiúil ná comhartha gur dócha go mbeidh tionchar a breathnaíodh, difríocht idir dhá mheastachán (m.sh., meánscóir) nó comhghaol idir dhá athróg, le fáil sa daonra agus nach mar thoradh ar earráid shamplála atá sé ann. Déantar suntas staitistiúil a chinneadh trí úsáid a bhaint as tástáil a thomhaiseann an dóchúlacht go mbreathnófar gach staitistic de sheans. Má tá an dóchúlacht seo níos lú ná 5%, meastar go bhfuil an tionchar suntasach go staitistiúil. Ciallaíonn suntas staitistiúil gur dócha nach dtarlódh méid an staitistic mura mbeadh an gaol fíor.
Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara go gcaithfear scór 2021 a léirmhíniú i gcomhthéacs na bhfainicí ábhartha: bhí meánfheidhmíocht na ndaltaí Tús G5 san fhómhar 2021 (le meánaois 11.0) 11 phointe níos airde ná iad siúd ag daltaí Deireadh G4 san earrach 2016 (le meán-aois 10.5).
É sin ráite, tá dea-scéal ann d’Éirinn maidir le feidhmíocht dhaltaí i PIRLS 2021.
Déanann Tagarmharcanna Idirnáisiúnta cur síos ar na scileanna agus na straitéisí litearthachta a léiríonn daltaí ag leibhéil ghnóthachtála éagsúla. Is iad seo Íseal, Meánach, Ard agus An-Ard.
Déanann dáileadh ghnóthachtáil na léitheoireachta cur síos ar a mhéid éagsúlachta atá sa ghnóthachtáil laistigh den 5ú agus 95ú peircintíl i measc tíortha tagartha roghnaithe.
Tugann tuarascáil PIRLS léargas ar an bhfoghlaim sa bhaile a bhí mar thaithí ag daltaí in Éirinn le linn dhúnadh scoileanna 2021 de bharr COVID-19.
Is éard atá sna Measúnachtaí Náisiúnta ar Mhatamaitic agus ar Léitheoireacht Bhéarla (NAMER) ná suirbhéanna ar léitheoireacht agus matamaitic ag leibhéal na bunscoile. Déanann an Foras Taighde ar Oideachas iad a stiúradh thar ceann na Roinne Oideachas agus tugann siad léargas ag pointe ama ar scileanna matamaitice agus léitheoireachta daltaí rang a dó agus rang a sé in Éirinn. Is féidir le NAMER cuidiú chun réimsí láidreachta agus laige a aithint, agus chun bonn eolais a sholáthar do pholasaí agus cleachtas oideachais.
Tá na Measúnachtaí Náisiúnta déanta go tréimhsiúil in Éirinn ó 1972 i leith. Rinneadh timthriallta NAMER roimhe seo in 2009 and 2014. Cuireadh NAMER 2020 siar go dtí Bealtaine 2021 i bhfianaise chomhthéacs Covid-19 agus dúnadh fada na scoileanna ó Mhárta go Meán Fómhair 2020.
Seo a leanas achoimre ar thorthaí NAMER:
Feidhmíocht ar Léitheoireacht – rang a dó
Ní raibh aon fhianaise ann ar laghdú sa bhearna a bhí suntasach go staitistiúil idir scoileanna Uirbeacha Neamh-DEIS agus scoileanna DEIS. Tá fianaise shuntasach go hidirnáisiúnta ar chaillteanas foghlama sa léitheoireacht agus sa mhatamaitic i measc daltaí bunscoile le linn thréimhse na paindéime. Ina ainneoin sin, ní léiríonn na torthaí sa tuarascáil seo aon fhianaise ar laghdú ar mheánscóir na léitheoireachta ná na matamaitice idir 2014 agus 2021 i mBanda Uirbeach 1 nó i mBanda Uirbeach 2. Fáiltítear roimh na torthaí seo i gcomhthéacs na fianaise idirnáisiúnta ar chaillteanas foghlama agus an tionchar ar leith a bhí ag COVID-19 ar dhaltaí ó chúlraí faoi mhíbhuntáiste.
Seo a leanas achoimre ar thorthaí NAMER DEIS:
Léitheoireacht Bhéarla Rang a Dó
Teagmháil d’eolas taighde-ábhartha
PIRLS Emer Delaney An Foras Taighde ar Oideachas 01 8373789 emer.delaney@erc.ie
NAMER Joanne Kiniry An Foras Taighde ar Oideachas 01 8373789 joanne.kiniry@erc.ie
DEIS Lorraine Gilleece An Foras Taighde ar Oideachas 01 8373789 lorraine.gilleece@erc.ie